Entisen
Emperor miehen neljäs soololevy oli haastava tapaus. Alkuunsa oli jo
selvää, että levyn osasista kyllä pidän, mutta vei
toistakymmentä kuuntelukertaa ennen kuin kappaleet ja niiden
mahtavuus lopullisesti aukeni. Onko se sitten vieläkään niin
sanotusti maalissa on hankala sanoa, kun sittemmin joka
kuuntelukerralla tuntuu saavan vielä enemmän irti. Ihsahn tekee
täysin omankuuloistaan musiikkia, joka on nykypäivänä todella
poikkeuksellista. Progressiivista sekä melodista metallia
siivittävät black metal elementit miehen omalaatuisen kuuloisen
kärinän kera, saksofoni saa merkittävää roolia myös itse
kappaleita vievänä voimana, eikä vain taustan piristeenä kuten vielä edellisellä levyllä.
Sävellykset ovat haastavasti sovitettuja, mutta silti niistä ajan
kanssa löytyy aina yleensä sen hyvän kertosäkeen lisäksi myös
se punainen lanka. Soundimaailma lienee se suurin elementti, joka
Ihsahnin tuotoksen kaikesta nykymetallista erottaa, kuivakka mutta
silti rikas soundi, jossa on käytetty useita eri instrumentteja tai
varmaankin sampleja, mutta onnistuneesti. Parasta levyn kappalemateriaalia on improvisaationa pääasiassa syntynyt The
Grave, jossa koko bändi etunenässään rumpali Tobias Ørnes
Andersen pääsee esittämään koko taitokarttansa repertuaalin.
Vaikka levyllä kaikein hehkutuksen ohessa on myös hienoisia
kauneusvirheitä tai ainakin ärsyttävyyksiä löytyy, kuten esimerkiksi
Something Out Theren väsynyt lyriikkaosuus "Something
old, something new, Something borrowed, something blue" tai
Catharsiksen junnaavuus, ovat nämä vain pisaroita kaiken
mahtavuuden keskellä. Ehdottomasti vuoden omaperäisen levytys, ja
siksi täysin paikkansa vuoden top 10:ssä ansaitseva.
Vuoden 2012 TOP 10 levyt eivät ole paremmuusjärjestyksessä, vaan julkaisen niistä yksi kerrallaan lyhyen pohdinnan loppuvuoden kunniaksi.
Vuoden 2012 TOP 10 levyt eivät ole paremmuusjärjestyksessä, vaan julkaisen niistä yksi kerrallaan lyhyen pohdinnan loppuvuoden kunniaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti