Uusi
vuosi, uudet kujeet
Olen
sitä vuonna 1980 syntynyttä sukupolvea, joka on tottunut hankkimaan
musiikkinsa fyysisessä muodossa. Eihän sitä kaikkea musiikkia
kuitenkaan omien aikojen alussakaan ostettu, vaan sitä kopitoitiin
pääosin kirjastosta tai kavereilta kaseteille, jotka ovat edelleen
tallessa. Niitä ehti kertyä satakunta, ennen kuin alkoi CD -levyjen
ostaminen. Ensin tosiaan hitaaseen tahtiin, koska toisen ja kolmannen
asteen opiskelijalla ei suureen määrän levyjä ollut rahaa, eikä
niitä tosiaan 90-luvun puolivälissä vielä näin paljoa
julkaistukaan. Pikkuhiljaa tulopuoli vakiintui, ja levyjen ostomäärät
kasvoivat aina näihin päiviin saakka kokoelman yltäessä nyt 650
levyyn.
Pikkuhiljaa
sitä alkaa tuntemaan olonsa typerykseksi. Tarkoitan sitä, että
vaikka omassa kaveripiiristä vielä nippu ihmisiä löytyykin, jotka
musiikkinsa CD -levyinä hankkivat, on tuo määrä nykymaailmassa jo
häviävän pieni. Suurin osa ihmisistä käyttää nykyään
erilaisia streamipalveluita, laittomia tai laillisia nettilatauksia
tai vain radiota musiikin kuuntelussaan. Pitkän aikaa olen pitänyt
itseäni tätä joukkoa parempana ihmisenä, kun ostan musiikkini
pääosin täysihintaisena fyysisinä julkaisuina. Olenko sittenkin
se lammas susien joukossa, eikä toisinpäin?
Jos
miettii oman musiikinkuuntelukäyttäytymisen muutosta, niin enhän
minä itseasiassa sillä fyysisellä levyllä enää juuri mitään
tee. Kun vielä ennen tuota levyä "soitettiin" useita ja
taas useita kertoja, niin nythän kuvio menee seuraavasti. Ostan
levyn, rippaan sen koneelleni MP3:si, joita toistan tietokoneelta tai
matkalla ollessani älypuhelimesta. Noin 15 euroa maksava lätty siis
käy käsieni kautta muutaman minuutin matkan, jonka jälkeen se
päätyy muiden joukkoon cd -hyllyykööni, eikä siihen sittemin
tule palattua. Onko tämä järkevää käytöstä?
Onhan
musiikin ostamisessa näin toki näitä moraalisesti hyviä puolia,
tuen rahallisesti muusikkoja, jotta he pystyvät jatkossakin tekemään
musiikkia. Mutta onko tuo tukeminen juuri minun tehtäväni, alimman
tuloluokan toimistorotan, jonka käteenjäävä rahamäärä kuussa
on samaa luokkaa kuin keskituloisen päivän ruokalaskun hinta. Miksi
koen vastuukseni tukea rahallisesti tällaista multimiljoonien
businesta, jossa raha päätyy kuitenkin enimmäkseen jonnekin
muualle kuin musiikin tekijälle. Laiton lataaminen ei kuitenkaan
ole, eikä se tule oleman ratkaisuni, mutta olisiko järkevämpää
myös itse siirtyä modernimpiin hankintakeinoihin?
Ensinnäkin
650 levyä vie aika mittavasti tilaa hieman reilun 20 neliön
asunnosta. Varsinkin muuttaessa cd -tornien raahaaminen on sieltä
epämiellyttävimmästä päästä koko keikkaa. Sama määrä vie
digitaalisesti taltioituna vain murto-osan siitä fyysisestä tilasta
kuin tuollainen levymäärä. Tärkeämpi seikka lienee se,
että digitaalinen ostaminen syö vähemmän rahaa. Esimerkiksi
kuukauden Spotify lisenssi maksaa 5 €, ja sieltä löytyy
merkittävä osa uusista julkaisuista. Samalla hinnalla ei saa edes
käytettyä levyä, hyvä jos alennusmyynnistäkään. Laillinen
nettilataus taas maksaa levyä kohti muutaman euron vähemmän kuin
fyysisten levyjen ostaminen, mutta "ilmasta" maksaminen
tuntuu myös typerältä tai no ainakin oudolta. Tuo on se ajatus,
jonka kääntämiseen täytyy seuraavat kuukaudet pyhittää. Tämän
aikaa ajattelin kokeilla elämää Spotifyn varassa, ostin kahden
kuukauden passin R-kioskilta, koska en pidä joka kuukautisesta
turhasta visalaskurumpasta. Olenko pakotettu oman opitun
ajatusmaailmani takia ostamaan edelleenkin musiikkini fyysisest elämäni loppuun saakka vai
pystyykö kuluneen sanonan vanha koira oppimaan uusia temppuja? Vuosi
2013 sen kertokoon ja tämän juttusarjan jatko-osissa aion paneutua käyttämieni digitaalisten palveluiden hyviin ja huonoihin puoliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti