Aborted - The Necrotic
Manifesto
Belgialainen deathia ja
grindiä yhdistelevä Aborted on kuulunut suosikkeihini loistavalta
The Archaic Abattoirilta (2005) saakka. Pari viime levyä eivät
olleet ihan niin kovia kuin vielä vuonna 2007 julkaistu edellä
mainitun seuraaja Slaughter & Apparatus,
joka mahtui helposti kyseisen vuoden kymmenen parhaan julkaisun
joukkoon. Uusimmallaan bändi palaa aika mukavasti sekä laadussa
että tutuilla elokuvista napatuilla puhepätkillään edellä
kehuttujen levyjen aikaan.
Intron
jälkeen käyntiin räjähtävä The Extirpation Agenda napsauttaa
heti alkuun luulot pois, nykyisellä rumpalilla Ken Bedenellä pitää
mukavasti kiirettä ja mies hoitaa tonttinsa levyllä upeasti.
Jäsenten vaihtuessa pääjehu Sven de Caluwe on pitänyt johdon
tiukasti näpeissään, ja miehen ääni käskee ja toimii jälleen
tutusti läpi levyn. Rähjäämisen välissä kuullaan välillä
kauniinkin kuulaita kitarasooloja, kuten timanttisessa The Davidian
Deceitissä. Seuraava ralli Coffin upon Coffin jatkaa samaa laatua,
tuoden paikoin mukavasti mieleen vanhemman Carcassin, joka bändin
yhteydessä usein mainitaankin. The Archaic Abattoirilta löytyvän The
Inertian kaltaista instant death metal hittiä ei levyltä löydy,
mutta laatu pysyy hyvänä läpi 14 biisin ja reilun 42 minuutin
ajan. Vaikkei levyllä juuri armoa anneta, eivät kappaleet ole
missään vaiheessa liikaa toistensa kopioita, joka usein tämän
suunnan levyjä vaivaa. Hienoa, että vielä kahdeksannella
levylläänkin pystyy Sven joukkoineen näin kiitettävään
lopputulokseen ja nostaa bändinsä levytyksen jälleen vuoden parhaimpien joukkoon.
Arch Enemy - War Eternal
Vuonna
2007 tullut Rise of the Tyrant oli julkaisuvuotensa parhaita
tekeleitä, mutta sen seuraaja Khaos Legions ei kiitettävällä
tasolle enää noussut ja levyltä uupui se kuuluisa "jokin".
Bändi kaipasi selvästi muutosta, ja se tulikin aika yllättäin kun
vanha vokalisti Angela Gossow jätti joukot ja tilalle tuli jonkin
tason teini-idoli ja Music Televisionistakin tuttu Alissa
White-Gluz. Neidin edellinen kolmen dollarin väkinäinen core
-pumppu The Agonist ei juuri positiivisia tunteita herättänyt,
joten yllätys olikin mieleinen, kun neiti paljastui kauniin
ulkonäkönsä lisäksi vielä päteväksi keuhkoajaksi, jolta irtoaa niin
korkeammat kuin matalammatkin örinät kiitettävästi.
Monesti
tulee hyvänkin levyn osalta vaadittua vielä niitä tason
kiitettäväksi nostavia helmiä, ja War Eternalin nimikappale on
juuri sellainen. Sopivan rockaava kipale, jonka kertosäe on Bon
Jovia mutta itse kappale mainiota rähinää. Eikä kipale jää
ainoaksi, vaan myös videobiisi You Will Know My Name astuu samaan
kategoriaan, miten mahtava kitaramelodia biisin onkaan Amotin käsistä
jälleen löytynyt. Levy on kauttaaltaan soolokitaristien märkää unelmaa,
joten tilutusta inhoavien kannattaa levyä vältellä, niistä
nauttiville teos taas on pakkohankinta. Vaikka levyn 13 kappaletta
kellottaakin yli maagisen kolme varttia, ei albumin parissa koe
missään vaiheessa turtumista, eikä taso laske erinomaisen ja
hyvän väliltä missään vaiheessa. Helposti vuoden 2014
kärkijulkaisuja, ja Nevermoresta tutun Jeff Loomisin vasta liityttyä yhtyeeseen, voi
luvassa olla tulevaisuudessa vieläkin kovempaa materiaalia.
Elvenking
- The Pagan Manifesto
Italialainen
Elvenking on näköjään ehtinyt jo kahdeksanteen täyspitkäänsä.
Parisen vuotta sitten yksi kaveri tätä bändiä jo kehaisi, ja
otinkin edellisen täyspitkänsä Eran (2012) kuunteluun, mutta levy
ei kyllä millään tasolla iskenyt ja niputin orkesterin sinne
harmaaseen keskikastiin. No yhtyeen uusin sai jälleen niin paljon
kehuja tuttavapiirissä ja internetin keskustelupalstoilla, että
lätty piti pistää Spotifystä soimaan. Jo parin kuuntelun jälkeen
oli selvää, että The Pagan Manifesto on ostettava hyllyyn,
sillä se on läpeensä iskevää, monipuolista ja taidokasta power
metallia todella toimivilla folk -mausteilla höystettynä.
Intro
The Manifeston jälkeen käynnistyvä lähes 13 minuuttinen King of
the Elves ottaa heti luulot pois ja karkottaa satunnaiskuuntelijan
levyn parista aika herkästi. Kappaleen lajikirjo ulottuu aina
hempeästä folkista Cradle of Filthin tyylisiin rakenteisiin edeten
sieltä maailmaa syleilevään kertosäkeeseensä. Vokalisti
Damnagoras taikoo kurkustaan perinteisten toimivien vokaaliensa
lisäksi myös ärinää, kuiskailua ja suhinaa, joskaan miehen taidot
eivät aggressiivisempien laulujen osalta ole mustan metallin
kärkiärisiöiden tasolla. Lisäksi levyltä on mainittava
kiitettävän koukuttava The Solitaire, mahtavan kertosäkeen omaava
Granier's Funeral Pyre sekä lähimpänä perinteistä power metal
hittiä kohkaava Twilight of Magic. The Pagan Manifesto on
kokonaisuutena kiitettävä levy, jonka jo edellä mainitut parhaat
palat yltävät erinomaiselle tasolle, toivottavasti Tuska
organisaatiossa ollaan hereillä, ja bändi saataisiin Suomeen
keikalle.
Falconer - Black Moon Rising
Falconerin
perustajan Stefan Weinerhallin levytysuraa olen seurannut jo 1998
julkaistun Mithotynin King of Distant Forestin ajoista saakka.
Teini-iässä Mithotynin julkaisu oli yksi ensimmäisistä black
metalliin kallellaan olevista levyistä johon tykästyin. Äkkiseltään
Falconerin melodista power metallia hienoisin folk -vaikuttein ei voi
pitää lähelläkään black metallia, mutta kyllä Weinerhall osan
perimästään on pitänyt edelleen mukanaan, ja Black Moon
Risingillä mennäänkin välillä blast beatin ja mustan metallin
sointujen tahtiin.
Räväkkä
aloitusbiisi Locust Swarm iskee kyllä jo heti alkuun luun kurkkuun.
Kappaleen nopea poljento sekä laulaja Matias Bladin seesteinen
tulkinta, joka erottaa bändin nyt ja aina kaikista muista genren
yhtyeistä, on vaan niin lyömätön yhdistelmä, että fanipoika on
myyty. Halls and Chambers jatkaa erinomaisella linjalla, ja kyseinen
kappale kuvaakin parhaiten nykyistä Falconeria. Välillä mennään
vain Bladin lauluista nauttien, kun taas toisessa osassa rumpu- ja
riffituli vaatii niskat mukaan toimintaan. Levylle on siunaantunut
mainittujen lisäksi vielä useampikin timantti, joista mainittakoon
nyt ainakin Wasteland, There's a Crow on the Barrow sekä albumin
nimibiisi. Mukavasti levyllä rauhoitutaan myös välillä
kokonaisten kappaleiden ajaksi, kuten Scoundrel and The Squirerin
aikana, joskaan näiden kipaleiden imuvoima ei ole tiukempien
poljentojen tasolla. Kauttaaltaan levy on kuitenkin kiitettävää
menoa, ja mukava paluu laatuun muutaman heikomman julkaisun jälkeen.
Ghost Brigade - IV - One With The Storm
Onnekkaasti
tutustuin Ghost Brigadeen jo 2006, kun bändin ensimmäinen demo
sattui käsiini, ja siitä saakka bändi on ollut yksi kotimaan
ykkösistä omissa kirjoissani, parhaiden julkaisuiden kivutessa
helposti myös globaaliin kärkeen. Yhtyeen neljäs jatkaa kiitettävää
julkaisupolitiikka ja kiikkuu edellisten julkaisujen tavoin helposti
vuoden kymmenen kärkijulkaisun joukkoon. Heti ensimmäisistä
kuunteluista lähtien levy ei kuitenkaan vielä kiitettävästi
iskenyt, sillä väitän että taustalla soidessaan levystä jää
helposti puolet kuulematta. Suurin syy tähän on kosketinsoittaja
Joni Vanhasen luomat upeat taustat, välillä hennon pienet
kilkahdukset ja välillä maagiset maisemia luovat, lähes ambientia
olevat kosketinmelodiat. Ghost Brigade nouseekin, joskin aika eri
tavalla, sinne Dan Swanön perään metallibändinä, jossa
koskettimet todellakin tuovat musiikkiin jotain aidosti lisää.
Eeppinen ja yli 10 minuuttia kellottava Electra Complex on mainio
esimerkki Vanhasen huikeasta näkemyksestä sekä merkityksestä
yhtyeen yhä kehittyvälle ilmaisulle.
Edellisen
levyn aloittaneeseen akustiseen In the Woodsin en koskaan oikein
syttynyt, joten onneksi bändin uusin alkaa räväkällä Wretched
Bluesilla, jonka seuraaja rauhallinen Departures on levyn ilmeisintä
hittimateriaalia. Kolmas raita Aurora nostaa tasoa entisestään,
kuuluen levyn ehdottomaan kärkikastiin. Jo mainittua Electra
Complexia edeltävästä Disembodied Voicesista jää hieman
välisoiton maku, mutta loppulevyn kipaleista voisi vaikka kaikki
luetella, sillä niistä jokainen on kiitettävää tasoa. Ghost
Brigade on aina kuulostanut vain itseltään, ja nyt Vanhasen
liityttyä joukkoihin ottaa yhtye vielä yhden askeleen kauemmas
muista, tehden kuitenkin samalla yhden uransa parhaista levyistä.
The Haunted - Exit Wounds
The
Hauntedin taru näytti loppuvan pari vuotta sitten kun Peter Dolving
jätti jälleen bändin, ja hetken kuluttua myös pääbiisintekijä
Anders Björler häipyi kuvioista yhdessä rumpali Per Jensenin
kanssa. Suuria odotuksia ei ollut sittemmin tulleiden uutisten
jälkeen, että Marco Aro palaa vokaaleihin, vaikka miehen kanssa
tehdyt Made Me Do It ja One Kill Wonder mainioita levyjä ovatkin.
Samassa porukkaan liittyi myös uusi vanha rumpali, ja tuhannen
bändin mies Adrian Erlandsson, Ola Englundin ottaessa
soolokitarointispotin. Olikin enemmän kuin iloinen yllätys, että
bändi palaili takaisin laadukkaan melodisen thrash / death metallin
pariin, laadun vielä ollessa läpi levyn kiitettävällä
tasolla.
Exit
Woundsin alku on kuin toisinto 14 vuoden takaa, se alkaa suhteellisen
turhalla introlla ja perään tulee hyvin Made Me Do It:n varsinaisen
aloitusbiisin Bury Your Deadin kaltainen Cutting Teeth. Muutenkin
levy tuntuu luontevalta jatkolta One Kill Wonderilla, mutta ei se
silti elä vanhoilla meriiteillä, vaan kasassa on vähän alta
kolmivarttinen toimivaa kohkausta. Levyn parasta osaa edustavat
mieleenpainuvan kertosäkeen omaava Psychonaut, melodiapala Eye of
the Storm, rauhallinen ja paikoin Hypocrisyn mieleen tuova All I Have
sekä Infiltrator, jonka säkeistön riffittely vaan iskee hauskalla
leikittelevyydellään. Trend Killer taas on levyn hauskinta antia,
jonka lyriikat antavat täyslaidallisen trendien perässä
hiihteleville nykyajan metalliorkestereille, eikä liene sattumaa,
että biisin lopetus on kuin Slipknotin sapluunasta. Kappaleelle tuo
myös omat keuhkonsa Testamentin Chuck Billy, ja biisi onkin täynnä
hengästyttävään tahtiin tulevaa humoristista tekstiä joka osuu
ja uppoaa kyllä aivan täysillä. Onkin todella mukava yllätys,
että vanha suosikki pystyi näin verevään ja laadukkaaseen
julkaisuun kaiken sen epävarmuuden ja lähes lopettamisensa jälkeen.
Hammercult - Steelcrusher
Hämmentävän
salakavalasti Israelilaisen Hammercultin levy on vuoden aikana vain
noussut vuoden levyjen kärkikastiin. Ensin levy soi useamman kerran
Spotifystä, ennen kuin oli varmaa, että se on myös hyllyyn
saatava, Steelcrusher onkin varmaan levy, joka on eniten soinut
taloudessani kuluneen vuoden aikana. Bändin kivakka thrash ei
missään vaiheessa uuvuta, vaikka 12 biisiä ja yli 40 minuuttia
kestoa sen helposti voisikin tehdä. Orkesterin musiikissa osuu vain
kaikki niin hyvin kohdilleen omiin makuhermoihini nähden kuin voi
vain olla. Vokalisti Yakir Shochatin äkäinen rähinä yhdistettynä
huutokuoroihin toimii läpi levyn kiitettävästi. Kitarasoolojen
ilotulitus on jatkuvaa yhdessä säälimättömän rumputulen kanssa,
joten niin jalka kuin sormetkin vipattaa aina mukana.
Steelcrusherissa
on paljon samaa kuin Angelus Apatridan 2010 tulleessa Clockworkissa.
Armoa ei anneta missään vaiheessa, eikä kaasusta päästetä
rumpupallilla irti koskaan. Silti jokainen kappale seisoo omilla
jaloillaan, eikä toistoa ole juuri nimeksikään, ansioituneita
tribuutteja menneisiin thrashin ja NWOBHM -legendojen suuntaan
kuullaan toki laajalti, mutta vain hyvässä näitä kuuntelee. Kuten
biisien nimistä Metal Rules Tonight, Into Hell ja Satanic Lust voi
päätellä, mennään lyriikoissa kieli poskessa, mutta kivakan
ärinän keskeltä ne eivät onnekseen liikaa erotu ainakaan
negatiivisesti. Steelcrusher on levy, jonka voi pistää soittimeen
missä tahansa ja mihin aikaan tahansa, silti se toimii aina yhtä
tehokkaasti.
Nightingale - Retribution
Bändin
edellinen, seitsemän vuotta sitten julkaistu White Darkness ei
omissa kirjoissani noussut niin hyväksi levyksi, kuin kymmenen
vuotta sitten julkaistu mahtava Invisible. Luotto mestarimies Dan
Swanöön oli kuitenkin kova, varsinkin kun välissä on tullut
esimerkiksi loistava Witherscapen The Inheritance. Retribution pesee
edellisen levytyksen onneksi kaikessa, Swanön laulut ovat kenties
miehen uran parhaat ja sävellykset alusta loppuun täyttä
timanttia. Levyllä vaihdellaan mukavasti kevyemmän
biisimateriaalin, a'la Chasing The Stormin tai mahtavan balladin
Divided I Fall ja rankemman kuten Warriors of the Dawnin välillä.
Swanö
osoittaa jälleen kerran miten yksinkertaisista ideoista kasataan
kokoon mahtava kappale, josta jo mainittu Chasing the Storm on oiva
esimerkki. Jokainen hyvä levy vaatii kuitenkin sen timantin, jos
toisenkin noustakseen kiitettävään kategoriaan, ja Retributionin
ehdoton helmi on The Voyage of Endurance, jonka huumaavan koukuttava
melodia vei mennessään jo ensikuuntelulta. Juuri näin
kosketinsoitinta rockissa pitää käyttää ja Dan jos kuka on
syntetisaattorien mestari, joka tuon taidon omaa. Echoes of a Dreamin
hiljentyessä hakeutuu sormi useimmiten uudelleen toistonapille;
tähän AOR -teokseen ei tule hetkeen kyllästyttyä ja se yltää
helposti vuoden 2014 parhaiden levyjen joukkoon.
Slash
- World on Fire
Slash
on ollut itselleni se kaikkien aikojen paras kitaristi jo 90 -luvun
alusta, ja onkin hämmentävää huomata, että 2014 julkaistu World
on Fire on vasta 12. täyspitkä levy, jossa herra on täysivaltaisena
jäsenenä mukana. Nyt käsillä oleva julkaisu on toinen laulaja
Myles Kennedyn ja taustabändi The Conspiratorsin kanssa. Vaikkei
Kennedy edelleenkään kuuluu suosikkivokalisteihini, täytyy sanoa,
että uusimmallaan miehen lauluissa on enää vain harvoja kohtia,
jotka ärsyttävät, ja pääosin mies suoriutuu urakastaan hyvin.
Jäänee ikuiseksi arvoitukseksi mitä Slash saisi aikaan vähintään
tasoisensa laulajakuningaan kanssa, mutta sitä on turha murehtia ja
parasta on keskittyä nykyhetkeen.
Nimikappaleellaan
käynnistyvä levy tempaa varmasti jokaisen Guns N' Roses fanin
mukaansa, sillä World on Firen riffi tuo välittömästi mieleen
Appetite for Destructionin kultaiset ajat. Laadullisesti niin kovalle
tasolle ei levymitassa pysytä, eikä yksikään kappale
kokonaisuudessaan nouse enää aloitusrallin ohitse. Tosin en tiedä
onko Appetiten mahtavuuteen edes osaa tai arpaa kellään, ehkä
kuitenkin eniten Slashillä. Pääosin albumi on letkeää rockia
vahvoilla blues -vivahteilla, joita kyydittää silinterihatun
tutunsoundiset soolot. Ensimmäisen puoliskon biiseistä
avauskappaleen lisäksi voisi nostaa esiin hienon kertsinkin omaava
Stone Blindin, sekä rauhallisella hempeilyllä alkavan rock eepoksen
Bent to Flyn. Jos albumi olisi jaettu 80 -luvun tyyliin, olisi
tumman puhuva Beneath the Savage Sun mahtava aloitus B -puolelle.
Kappaleessa Slash intoutuu lähes metallimusiikin pauloihin, ja
lisäksi kipaleen soolot ovat ehdottomasti levyn parhaimmistoa.
Albumilla
ei todellakaan ole kitsasteltu materiaalin määrässä, sillä levy
sisältää peräti 17 kappaletta ja kestoa on yli 77 minuuttia.
Levyltä on mielestäni kuitenkin mahdotonta tiputtaa yhtään biisiä
pois, sillä en haluaisi, että albumi olisi ollut esimerkiksi tiukat
kymmenen raitaa, ja 7 näistä kappaleista olisi kenties jäänyt
ikuisesti Slashin pöytälaatikkoon. Toisekseen, en voi väittää
että olisin koskaan kyllästynyt levyn parissa, vaan ennemminkin
jokaisen kuuntelun jälkeen on jäänyt jano pistää lätty
uudestaan soimaan. Vaikka vielä useammankin kappaleen voisi levyltä
nostaa esiin, tyydyn toteamaan loppuun, että World on Fire on vuoden
rock -albumi, joka kuuluisi jokaisen genren diggarin
musiikkikirjastoon, cd:nä tai lp:nä.
Unisonic
- Light of Dawn
Yllättäviä
uutisia saatiin reilut pari vuotta sitten, kun legendaarinen ja
historian parhaimpien power levyjen takana oleva kaksikko Kai Hansen
ja Michael Kiske yhdistivät voimansa Unisonicin debyytillä. Vielä
yllättävämpää oli, että debyytti oikeasti oli pätevää poweria,
hienoisilla rock -vaikutteilla, joten yhtyeen toiseen täyspitkään,
Light of Dawniin osasi jo kasata odotuksia. Maistiaisena saatu, levyn
neljäs kappale, For the Kingdom lupaili jo hyvää, sillä rivakalla
tempolla tarjoiltu ralli uppoaa heti kerrasta kaaliin, ja pelkästään
hyvällä tavalla.
Parempaa
oli kuitenkin vielä itse levyllä tarjolla, sillä albumin kolmas
raita Exceptional on kyllä yksi vuoden parhaista kappaleista.
Rauhallisesti kasvava säkeistö kruunataan mahtavalla kertosäkeellä,
jossa Kiske pääsee esittelemään korkean vokalisointinsa parhaita
puolia, säkeistössä taas näyttäen kuinka myös alempi ja
rauhallisempi laulu sujuu, no sanotaanko poikkeuksellisen hyvin.
Kappaleen keskivaihe on taas kuin kultaisen ajan Helloweenia
kuuntelisi, joten vanhan power metal fanin sydän on myyty jo tässä
vaiheessa levyä.
Albumi
ei kuitenkaan ensimmäisten kuuntelujen jälkeen ollut vielä
kokonaisuutena kasvanut nykyisiin mittoihinsa, ja esimerkiksi balladi
Blood alkoi toimia vasta ajan kanssa. Usean erinomaisen levyn
merkkinä voikin pitää sitä, että se kasvaa vanhetessaan, ja
Light of Dawn on tästä jälleen yksi oiva esimerkki. Mitä enemmän
levyä on kuunnellut, sitä vähemmän heikkouksia siitä on
löytynyt, joten ilolla voi todeta hienon power metal vuoden
kruunaantuvan Unisonicin toisella tulemisella. Toivottavasti Unisonic
tulee myös kotimaan lauteille esiintymään, sillä herrat yhdessä
loppubändin kanssa olisi vielä mahtavaa todistaa livenä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti