Night to remember
En osaa keksiä suomeksi
yhtä hyvin kuvaavaa tekstiä torstai-illan mahtavalle rock and roll
showlle kuin ylläolevan. Ja täytyy rehellisesti sanoa, etten tällä
hetkellä keksisi parempaa comboa kahdesta rock -bändistä kuin illan
aloittanut Michael Monroe ja pääesiintyjä Slash kera orkestereidensa.
Monroe aloitti bändinsä kanssa täsmälleen luvattuun aikaan, eli klo 20:30. Keikan aloittanut '78 potkaisi shown heti kunnolla käyntiin, ja bändi soittikin neljä biisiä putkeen ennen kuin Mike ensi kertaa yleisölle jutteli. Harmittaa kyllä, ettei Monroen bändiä tullut nähtyä Dregenin siinä vielä ollessa, mutta hyvin ruotsalaista paikkaamaan pestattu Rick Jones hommastaan selviytyi, vaikkei toki olekaan samanlainen rock-kukko kun mainittu Dregen. Monroen bändi soitti todella tiukasti ja tulihan lavalle Slashin rytmirynmästäkin kitaristi ja basisti soittamaan Hanoi Rockisn Malibu Beachia ja Oriental Beatia. Ballad of the Lower East Side oli odotettu hitti myös lavalla ja niin loistava Hammersmith Palais kuin keikan päättänyt Dead, Jail or Rock N' Rollkin olivat todella armottovan kovaa osuvia rockpaloja. No koskapa Mikelta olisi heikkoa keikkaa nähtykään, harmi ettei yli puolet illan yleisöstä ollut vaivautunut Miken showta katsomaan, teidän häpeänne.
Slashin ja Myles Kennedy &
The Conspiratorsin keikka pärähti taas käyntiin jo etuajassa,
joten saavuin kentälle You're A Lien ollessa jo puolivälissään.
Harmittavasti sitä joutui jäämään hieman toivottua kauemmas myös
lavalta, kerrankin olisi siis kannattanut olla ajoissa paikkaa
varaamassa. Slash ei paljoa säästellyt, vaan jo heti keikan toisena biisinä ilmoille rävähti Guns N'
Rosesin loistava Nightrain. Yleisö oli siis heti otettu haltuun,
eikä silinteripäinen mestari päästänyt kuulijaan otteestaan koko
kaksituntisen shown aikana kertaakaan. Muutaman loistavasti toimineen Slashin
oman bändin biisien jälkeen tuli keikan kovin biisikaksikko. Yhtä
Gunnareiden suosikkiraitaani Mr Browstonea seurasi heti perään
lähes yhtä mahtava You Could Be Mine, ja yleisö oli ainakin
kentällä melkoisen palasina, voiko paremmin kahta biisiä peräikkäin edes naittaa.
Yleisölle
ei armoa annettu, vaan heti edellä mainitun perään lavan valtasi
superdynamo ja odotettu vierailija, Michael Monroe. Doctor Alibi
lähti komeasti, ja sitä seurannut, alunperin levyllä Iggy Popin
laulama, We're All Gonna Die velä äskeistäkin paremmin. Liekö
koskaan elämäni aikana reilu vartti kulunut noin fiiliksissä, ei
ainakaan muutamaan vuoteen, se on varmaa. Seurannut biisikaksikko
Beneath the Savage Sun ja The Dissident ei kuulunut keikan parhaaseen
osaan, ja Slashin diskografiasta olisi kyllä sen paikalle löytynyt
useampikin parempi kipale, mutta kelpasihan nämäkin.
Rocket
Queenista lähtien loppukeikka olikin taas yhtä ilotulista, jonka
tosin rauhoitti kappaleen keskellä kuultu reilu 10 minuuttinen
soolospotti. Slashia 80-luvun lopusta fanittaneelle hetki oli kyllä
hieno, vaikkei tuttua Kummisetä -teemaa tällä erää kuultukaan.
Uusimman levyn yksi parhaista raidoista Bent to Fly oli oikeutetusti
setin loppupuolella, sitä seurannut World on Fire vaan paransi vielä
tästäkin mutta viimeistään Slashin viime vuosien yksi
ehdottomista hiteistä, Anastasia korjasi potin lopullisesti. Aivan
turha väittää, että Slash olisi vain Gunnareiden hittien varassa,
kyllä sieltä soololevyjen materiaalistakin löytyy myös todella
kovaa tavaraa. Sweet Child O' Mine nyt oli tietenkin jumalaista
kuunneltavaa, vaikka biisi olikin ainoita, joissa Myles ei yltänyt
ihan kaikkiin nuotteihin, tai sitten ei halunnut.
Niin, Myles Kennedy, miestä on tullut monesti pidettyä Slashin bändin heikoimpana
osana, mutta kyllä mies livenä osoitti olevansa täysin pätevä
vokaliti bändin keulille. Ei maailmassa kuitenkaan liian montaa rock
-laulajaa ole, jolla vastaava kaliberi löytyy niin ala- kuin
ylärekisteristäkin. Eihän Myles showmiehenä mikään Axl tai Mike
Monroe ole, mutta toisaalta eipä kyllä ole moni muukaan laulaja, joten näinkin uniikkeihin tyyppeihin vertaaminen on eilisen illan
jälkeen aika turhaa. Myles veti omalla varmalla tyylillään, mutta
näki myös selvästi, että muutamia stadionrock elkeitä oli mukaan Slashin keulilla uinut.
Velvet
Revolverin Slither oli mukava yllätys, en ollut tosiaan
perinteisesti settiistaa ennen keikkaa lukenut, joten mainiosti tämä ralli keikan loppuun kyllä sopi. Lyhyen tauon jälkeen bändi palasi
vielä vetämään odotetusti Paradise Cityn, mutta olin jo
niin kylläinen illan herkuista, että ilman tuotakin keikka olisi
ollut jo täyden kympin arvoinen. Slash ja Mike tarjosivat
keikkaillan, jollaista on harvoin päässyt todistamaan, ja edelllä
mainitun keikka oli kyllä yksi parhaista koko elämäni aikana.
Paljon tietysti menee myös sen piikkiin, että Slash nyt vaan on
minulle se kaikkien aikojen rock kitaristi, mutta ei miehen tähdestä
oli kyllä vuosien aikana tippunut sakaraakaan, vaan ukko oli
edelleen kitaroidensa kanssa aivan kurko. Kiitos Slash, ja jos mies
vielä orkesterinsa kanssa Suomeen rantautuu, lupaan kyllä paikalle
vaivaitua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti