Vuonna 1994 julkaistu Bruce Dickinsonin toinen sooloalbumi
oli aikoinaan pakko-ostos jokaiselle Iron Maiden fanilla. Tulipa tuo albumi
aikoinaan C-kasettina ostettua, joka sittemmin on toki päivitetty myös
Cd-levyksi. Dickinson oli jättänyt Maidenin, ja mielenkiinto kaveriporukassa
oli suuri, että mitä herra omillaan saa aikaan. Balls to Picasso onkin
julkaisustaan saakka ollut yksi kaikkien aikojen suosikkilevyistäni. Sillä
yhdistyy maukkaasti stadionrockiin kelpaavat kappaleet, kuten loistava
videobiisi Tears of the Dragon. Sillä on kuitenkin myös metallisempi puolensa,
kuten raskas ja monen mielestä varsin omituinen avausraitansa Cyclops. Jos
kyseinen raita ei kaikille vielä sitä odotettua laatua tarjoillut, oli varmasti
seuraava Hell No mieleen useimmille herran faneille. Rauhallisesti alkava
kappale, joka kulminoituu vahvaan kertosäkeeseen ja Roy Z:tan hienoon
kitarointiin ja sooloihin. Gods of War:n rauhalliset säkeistöt ovat yksiä
Dickinsonin hienoimpia hetkiä mikin ääressä, kappaleen grungemainen riffittely
ei varmaan silti kaikille kelvannut. 1000 Points of Light on levyn ensimmäinen
kappale, jota ei suoranaisesti voi nostaa kiitettävään kategoriaan, vaikka
nautinkin sen omaperäisestä kitaroinnista kappaleen säkeistöissä. Laughing In
The Hidding Bush on aina ollut yksi omista suosikeistani, vaikka kappale ei
monille muille tunnu kelpaavan. Jotenkin kertosäkeestä tulee mieleen Be Quick
or Be Dead Maidenilta, tosin tämähän rallihan ei niin kovassa tempossa etene. Dickinsonin
laulaminen kappaleen bridgessä on mahtavan äkäistä ja kappale jälleen jotain
aivan erilaista mitä mieheltä oli siihen saakka tottunut kuulemaan. Change of
Heart on taas perinteinen rock –balladi sieltä rauhallisemmasta päästä levyn
materiaalia. Dickinsonin äänessä on maukkaasti pientä raspia läpi kappaleen ja
kertosäkeessä on jälleen onnistuttu mainiosti. Shoot All the Clownsin kertosäe
sekä tunnelma on tuttua suoraan edellisestä täyspitkältä Tattooed Millionairilta.
Jälleen erinomainen kappale, mutta varmasti vahvasti mielipiteitä jakava, eikä
yllä levyn parhaimpien rallien tasolle. Levyn päättävän biisikolmikon aikana
tulee aina odoteltua sen päättävää Tears of the Dragonia, mutta ei skip nappia
kannata painaa vielä Firen tai Sacred Cowboysin aikana. Ensimmäinen edustaa
jälleen hyvinkin erilaista Dickinsonia ja on jotenkin tunnelmaltaan Laughing In
The Hidding Bush:n ja Cyclopsin veljesmateriaalia. Jälkimmäinen taas on silkkaa
länkkärirockia, jonka säkeistöistä en ole oppinut pitämään koskaan. Kappaleen
kertosäehän taas on silkkaa stadionrockia ja lyriikat kiertävät tuttuja teemoja
jo Run to the Hilsiltä lähtien, kaikkinensa levyn heikoin raita loistavasti
kertsistä huolimatta. Levyn päättävä Tears of the Dragon on tarkoituksella
mainittu jo useamman kerran tekstin aikan, sillä kyseessä on mielestäni
90-luvun paras kappale. Vaikka 90-lukua pidetäänkin yleisesti heikkona aikana
rockin ja metallin laadun suhteen, julkaistiin silti tuonakin vuosikymmenenä
kasa itselle rakkaita ja muutenkin laadukkaita levyjä, joista yksi parhaista on
eittämättä Balls to Picasso. Sen ajaton
materiaali toimii tänäkin päivänä yhtä vahvasti kuin ilmestyessään, joten se on
ansainnut paikkansa klassikkojen joukossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti